Den här bloggen har sin bakgrund i att jag själv ville köpa en surfplatta. Men eftersom det fanns så oerhört många surfplattor på marknaden visste jag inte alls vilken surfplatta jag skulle välja. Bra guider var också svåra att hitta. Så nu vill jag hjälpa andra genom att ge dem råd kring surfplattor!

tisdag 22 januari 2013

En spännande smartphone som även kan användas som surfplatta

Ja, det har NEC lanserat med sin Medias W, som egentligen är en smartphone, men en ovanlig sådan, då denna smartphone faktiskt har två skärmar, som kan användas var för sig, för multitasking ändamål, eller så kan man slå ihop dem, för att få en större skärm helt enkelt.

Visserligen är den dubbla skärmen, dvs. om man använder båda skärmarna tillsammans, fortfarande mindre än de minsta surfplattornas skärm, då skärmstorleken på var och en av skärmarna är 4,3 tum, och slår man ihop dem blir skärmytan 5,6 tum, men detta kan vara en bra kompromiss för den som egentligen inte vill skaffa en surfplatta, utan tycker att en smartphone funkar bra, men tycker att skärmen på en smartphone ibland kan vara för liten.

När det gäller specifikationerna i övrigt, utöver de två skärmarna, är även de relativt imponerande.

Skärmens upplösning är 960 x 540 pixlar, processorn klarar 1,5 GHz, och ram-minnet är 1 GB, samt det inbyggda minnet 16 GB.

Medias W kommer att köra Jelly Bean, och ska lanseras i Japan i april 2013. Än så länge är det oklart om denna smartphone kommer att lanseras i Sverige också, men om det händer, tror åtminstone jag att det finns en viss marknad för detta. Jag hör nämligen fortfarande talas om folk som inte riktigt vill skaffa en surfplatta, då många av de funktioner som finns på dem även finns i en smartphone. Men samtidigt irriteras de absolut om de tvingas använda smartphonen för "surfplatteliknande ändamål" under en längre period.

Så detta är en smart produkt, tycker jag, men vill samtidigt påpeka än en gång att det faktiskt INTE är en riktig surfplatta, utan en smartphone, som man dock kan använda på ett ganska liknande sätt som en surfplatta om man vill det.

(bildkällan)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar