Den här bloggen har sin bakgrund i att jag själv ville köpa en surfplatta. Men eftersom det fanns så oerhört många surfplattor på marknaden visste jag inte alls vilken surfplatta jag skulle välja. Bra guider var också svåra att hitta. Så nu vill jag hjälpa andra genom att ge dem råd kring surfplattor!

fredag 12 augusti 2011

Veckans surfplattesnackis



Är förstås att Apple lyckats stoppa försäljningen av alla Samsung Galaxy Tab surfplattor inom i princip hela EU, då man anklagar Samsung för patentintrång och för att tillverka surfplattor som liknar Apples iPads allt för mycket.

Att försäljningen stoppas är visserligen bara tillfälligt, och gäller medan man väntar på ett slutgiltigt domstolsbeslut. Orsaken är att alla Android surfplattor utvecklas med öppen källkod, och detta ger Apple rätt att hävda just patentintrång och även kräva skadestånd av Samsung.

Apple kommer att dra Samsung, och möjligtvis även andra Android surfplattetillverkare, inför rätta även i USA. I dagsläget kan dock Samsung Galaxy Tab fortfarande säljas fritt i USA, och även i övriga världen.

Det går även rykten om att Motorola, med sin Motorola Zoom, skulle vara nästa företag på Apples stämningslista, men än har inte något definitivt hänt gällande detta, vad jag vet i alla fall.

(bild från Zedomax)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar