Den här bloggen har sin bakgrund i att jag själv ville köpa en surfplatta. Men eftersom det fanns så oerhört många surfplattor på marknaden visste jag inte alls vilken surfplatta jag skulle välja. Bra guider var också svåra att hitta. Så nu vill jag hjälpa andra genom att ge dem råd kring surfplattor!

lördag 26 februari 2011

Fördelar med surfplattor

En del påstår att surfplattor är ganska värdelösa, att de inte fyller ett behov, framför allt om man redan har en smartphone eller en bärbar dator. Jag tänkte också så från början, så jag förstår absolut tankesättet, men idag tycker jag att en surfplatta är mycket användbar, framför allt för den som är i farten mycket och slukar information, antingen frivilligt eller för att man måste, pga. jobb eller liknande.

I detta inlägg tänkte jag kort redogöra varför:
- Man kan läsa e-böcker på en surfplatta. Förvisso kan man göra detta på en PC eller bärbar dator med, men det är inte alls lika bekvämt. Man kan inte läsa i sängen och på en rad andra ställen, och samtidigt vara bekväm om man kör med en bärbar dator. Eftersom surfplattor dock är så lätta, kan dessa användas till att läsa e-böcker var som helst, när som helst, vilket jag fullkomligt älskar.
(Nu vet jag förstås att en del även läser e-böcker på sina smartphones, men det är ett alldeles för litet och obekvämt format i längden för mig. Att läsa så små bokstäver tröttar ut ögonen väldigt snabbt)
- Surfplattor har inte alls samma startsträcka eller uppstartstid som datorer. Bra när man bara vill kolla upp något snabbt!
- Perfekt på möten. Att ta med en bärbar dator till ett möte är något jag i alla fall gör endast när jag vet att jag kommer att behöva datorn. Men en surfplatta slinker med så lätt att jag har med mig den hela tiden, och därför kan anteckna, kolla upp saker under ett möte med mera, när det behövs. Surfplattan gör därför mina möten mer produktiva!
- Batteritiden är mycket bättre än på bärbara datorer, som man måste hålla på och ladda stup i kvarten. Oerhört jobbigt i längden, framför allt om man använder sin bärbara dator mycket, vilket jag gör.
- Om du köper en iPad finns det oerhört mycket roligt man kan skaffa till sin surfplatta med, i underhållningssyfte. Börjar bli allt vanligare även för andra surfplattor numera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar