Den här bloggen har sin bakgrund i att jag själv ville köpa en surfplatta. Men eftersom det fanns så oerhört många surfplattor på marknaden visste jag inte alls vilken surfplatta jag skulle välja. Bra guider var också svåra att hitta. Så nu vill jag hjälpa andra genom att ge dem råd kring surfplattor!

fredag 27 juli 2012

Vad är egentligen en surfplatta?

Får så klart en hel del frågor om surfplattor när jag driver en blogg om just detta, och i detta inlägg tänkte jag besvara några av de vanligaste av dem.

En surfplatta är både lättare och mindre än en bärbar dator, men större än en sk. smart phone.
En surfplatta kan dock vara olika stor, beroende på vem som tillverkat den. Idag är de vanligaste storlekarna på surfplattor 7-13 tum, dvs. 17-33 cm, och då är det skärmen man mäter, utöver detta tillkommer givetvis lite material runt omkring.

Surfplattor saknar tangentbord, men till många surfplattor finns löstagbara tangentbord att köpa till om man vill det.

En surfplatta kopplas upp mot Internet med antingen wifi eller wlan eller 3G mobilnät.

Prisskillnaderna mellan olika surfplattor är mycket stora, det går att få tag på riktigt billiga sådana, men även mycket dyra surfplattor.

Om man vill skaffa en surfplatta bör man därför alltid börja med att fundera på vilka funktioner man vill att den ska ha, och sedan anpassa sitt sökande efter den rätta surfplattan efter detta.

På så vis undviker man att betala för mycket för en massa funktioner som man ändå inte egentligen behöver.

Att använda surfplattor till spel och till att läsa nyheter, tidningar och tidskrifter är mycket populärt, men det vanligaste användningsområdet för surfplattor är förstås att surfa med dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar